Prošle godine u Hrvatskoj je otvoreno skoro 250.000 novih firmi. Da, prilično puno.
Danas je pokrenuti vlastiti posao lakše nego ikad. Početni kapital može biti doslovno 1 €, firmu možeš registrirati online, dropshipping, laka prodaja preko interneta, sve to djeluje kao da si samo jedan klik udaljen od uspjeha.
I zato nije čudno što bilježimo pravu poplavu novih poduzetnika. Ljudi žele biti svoji šefovi, pokrenuti nešto svoje, prodavati proizvode ili usluge online.
Ali…
Statistika nema baš dobre vijesti
U prvoj godini, zatvori se svaka treća firma.
Do druge, više od polovice.
A do pete, preživi jedva trećina.
I to nije zato što nisu imali dobru ideju.
Razlog je, najčešće, jednostavan: nema prodaje.
U ovom blogu nećemo pričati o tome kako otvoriti firmu, ni kako napraviti web.
Bavimo se onim što sve poduzetnike najviše zanima:
Kako povećati prodaju na internetu?
Odnosno, kako ne završiti na onoj neslavnoj strani statistike.
E sad… počinju problemi!
Prvi korak nakon otvaranja firme, ponekad čak i prije, kreće potraga za agencijom koja će napraviti web shop. I to je logično, naravno. Trebaš mjesto gdje ćeš prodavati.
Dolazi se s idejom:
“Neka bude ultra moderan. Neka se nešto miče, neka ima video u pozadini, neka blješti! Neka izgleda kao ove tu firme što sam ja pronašao na internetu.”
Agencija sve to složi, isporuči i gotovo.
Web je gotov, sve je tip-top.
Otvara se Facebook stranica, pokreće Instagram, rade se Giveaway, plaćaju se oglasi, skupljaju pratitelji… zamole prijatelje da podijele… sve po PS-u.
I onda čeka.
I čeka.
I… ništ’ se ne događa.
Prodaja nikakva. Oglasi gutaju budžet.
Zaliha s kojom se krenulo polako se topi.
Država traži davanja bez obzira imaš li prometa ili ne.
I evo nas, par mjeseci kasnije, u problemima do grla.
I ono što je najgore, to se ne događa samo novim poduzetnicima.
Ovo je klasična greška i firmi koje su uspjele preživjeti tu prvu godinu.
A u čemu je zapravo problem?
Zaboravile su se dvije ključne stvari:
Šansa da si pokrenuo posao bez konkurencije danas je ravna nuli.
Doslovno. Netko već nudi to isto što ti nudiš. Možda bolje, možda lošije, ali netko već zauzima prostor na internetu. Ti tek trebaš doći do njega.
Moderan web shop ne prodaje sam od sebe.
Može izgledati kao milijun dolara, ali ako ga nitko ne pronađe, što ti to vrijedi?
Prodaje optimizirani web shop.
Onaj koji se pojavljuje kad ljudi nešto traže.
Onaj koji Google prepoznaje kao koristan.
Onaj kojem se može vjerovati.
Ne prodaješ jer te nitko ne pronalazi
Kako ljudi dolaze do proizvoda online?
Jednostavno.
Odu na Google i upišu što ih zanima.
I sad dolazimo do ključne stvari:
Ako te nema među prvim rezultatima, tebe zapravo nema.
Jer ljudi ne klikaju na 4., 5. ili 6. stranicu.
Neki ne odu ni dalje od prva 3 rezultata.
Ako si nevidljiv na Googleu, ne postojiš za one koji te traže.
Internet nije više “prazna livada”. Tu je sad ogromna gužva.
Na tisuće sličnih webova pokušava doći do iste publike.
Svi žele klik. Svi žele prodaju.
Zato kažemo da SEO nije opcija već uvjet ako želiš stabilan rast i bolju prodaju.
Kako onda povećati prodaju na internetu?
Idealno bi bilo da se kod onog prvog koraka, kad se izrađuje web shop, angažirala SEO agencija koja bi sudjelovala u procesu. Netko tko bi već tada rekao što je loše, što fali i kako to izvesti da shop zapravo prodaje, a ne da samo lijepo izgleda. Ali, nikad nije kasno.
Dakle, imamo situaciju da je prodaja na internetu mala ili nikakva. Znamo što je uzrok tome.
E, kako to sad popraviti?
Prvo, treba angažirati SEO agenciju. Oni će pregledati web shop, napraviti SEO audit i jasno reći što ne valja i kako to popraviti. Jer, poduzetniku se možda čini da je baš zgodno imati 37 filtera da olakšaju korisniku pretragu.
Ali jesu li mu baš olakšali?
Ili će ga tih 37 filtera zapravo koštati toga da će ta kategorija biti potpuno nevidljiva na internetu?
Ili možda nazvati kategoriju “obuća”, pa tu nagurati 150 proizvoda, jer, eto, “obuća se traži”. Ne traži.
Traži se muška obuća, ženska obuća. A još češće: ženske čizme, muške papuče, dječje tenisice.
Karikiramo, ali znate na što mislimo.
Puno je tu stvari za koje poduzetnik misli da “tako treba”, ali ne treba. SEO stručnjaci istraže kako ljudi zapravo pretražuju, odnosno što upisuju u tražilicu.
Evo, pogledajmo konkretan primjer s kupaonskim pločicama.
Dva pojma: “kupaonske pločice” i “pločice za kupatilo”.
Zvuče isto, znače isto, ali ih Google ne vidi jednako.
“Kupaonske pločice” ima više mjesečnih pretraga, to stoji.
Ali “pločice za kupatilo” ima komercijalnu namjeru. Google prepoznaje da ljudi koji to traže žele kupiti, ne samo gledati inspiraciju i kakvih sve dizajna ima.
I što sad?
Znači, pojam koji ima manje pretraga, ali jaču kupovnu namjeru, može donijeti više prodaje nego “popularniji” pojam.
A ako ste mislili da je to sve, nije. Tu dolazi još jedan detalj: težina ključne riječi.
Za neke pojmove je puno teže doći na vrh rezultata nego za druge.
U ovom primjeru, pojam s manje pretraga i jačom komercijalnom namjerom, teži je za rangiranje. Veća je konkurencija. Jer, ponavljamo. Ovaj naš poduzetnik nije sam na svijetu. I drugi žele prodati pločice za kupatilo.
To znači da nije dovoljno “nabacati ključne riječi” i čekati da se dogodi čudo.
Neće.
SEO nije samo “dodavanje fraza u tekst”, nego se mora paziti na sve. Od naziva kategorije, do strukture stranice i sadržaja koji pišemo.
Koliko onda traje da se poveća prodaja
E sad, možda ste došli do ove točke i pitate se:
“OK, sve jasno… ali koliko to traje? Kad ću vidjeti rezultate?”
Odgovor nije baš ono što svi žele čuti, ali je jedini iskren:
SEO nije brz.
To nije oglas koji danas pokreneš, a sutra vidiš klikove. SEO je kao sadnja drveta. Prvo posadiš, pa njeguješ i onda s vremenom ubireš plodove.
U pravilu, prvi pomaci se mogu vidjeti kroz 2 do 3 mjeseca, ali ozbiljniji rezultati dolaze tek kroz 6+ mjeseci. Ponekad i duže, ovisno o:
- konkurenciji (ako je konkurencija stara 10 godina i radi SEO od početka, nećete ih prestići za 2 mjeseca),
- trenutnom stanju weba (ako stranica ima greške, lošu strukturu, tanki sadržaj, trebat će više vremena da se to ispravi),
- budžetu i opsegu rada (više sadržaja, više optimizacije = brži pomaci),
i naravno, koliko dobro je napravljena strategija.
Npr. ako imate potpuno novu stranicu i konkurenciju koja je nemilosrdna, SEO će vam pomoći, ali neće preko noći.
Ali ono što možemo obećati, i stojimo iza toga, jest to da će vam se SEO višestruko isplatiti. Jer jednom kad zauzmete poziciju, ona će vam donijeti promet, upite i veću prodaju.
Za to vrijeme, Google Ads su savršen način kako prebroditi ovaj period.
I na kraju, ako ste ušli u poduzetništvo, uložili svoj novac i vrijeme, i na kraju krajeva i svoje nade i očekivanja, igrajte pametno. Jer samo tako ćete opstati.