Da, ako imaš imalo iskustva (ili barem intuicije) o tome kako danas funkcionira internet, onda znaš da nije dovoljno samo izraditi web stranicu i očekivati čuda.
Ali ajmo realno! Kod nas, najčešće, ide ovako: čovjek dobije ideju za posao, ma nije još ni otvorio firmu, i već gugla “izrada web stranica”. I to je okej, super, odlično. Napravi stranicu, stavi ju online i čeka.
I tako, prolaze mjeseci. Godina, ako je neki sretnik pa još nije zatvorio, a njemu i dalje nije jasno. Pa dobar je proizvod ili usluga, svejedno! Zašto nitko ne kupuje?
A ustvari, odgovor je vrlo jednostavan. I ne, nije do cijene. Već zato što je posjećenost tvoje web stranice 0!
I što je najgore? Većina vlasnika web stranica to uopće ni ne zna. Nisu ni svjesni da nitko nije ni vidio njihovu stranicu, a kamoli pregledao proizvode.
Vrijeme je da otvorimo oči i pričamo o greškama koje se najčešće događaju. I koje te skupo koštaju.
Posjećenost web stranice 0=0 prodaja
Skoro je nevjerojatno da se ovo mora objašnjavati. Ali mora, zaista. Dakle, prodaja na web shopu ili bilo kakvoj web stranici direktno ovisi o broju posjetitelja. Iako je ovo sasvim logično, iz prakse mogu potvrditi da dosta poduzetnika još uvijek ne razumije ovu korelaciju.
S razlogom si napravio web stranicu. Da je staviš na Google.
Zašto? Jer kad ljudi nešto žele kupiti, oni to prvo traže na Googlu. Tu ulazimo u suštinu: da bi itko posjetio tvoju stranicu, moraš se pojaviti u rezultatima pretraživanja.
A kad ćeš se pojaviti u rezultatima? Tad kad Google procijeni da je tvoja stranica najbolji odgovor na ono što korisnik traži.
I nije to neko izmišljanje tople vode. Postoje pravila. Stotine stranica smjernica koje je Google izdao o tome kako web stranica treba izgledati, što treba sadržavati i kako treba biti tehnički postavljena.
Taj proces se zove optimizacija web stranica.
I evo gdje stvari postaju zanimljive. Ovo je ono gdje mnogi naši poduzetnici samo odmahnu rukom i kažu: “Ma, nije to nama potrebno. Nas zanima Instagram!”
Za to vrijeme, konkurencija ulaže, optimizira i, naravno, prodaje!
Društvene mreže i profili za tvrtke
Ah, taj sveti Instagram! Nema dana da ne vidim stotine upita u raznim grupama: “Trebam nekoga za vođenje Instagrama.” Neovisno o tome je li to knjigovođa, vodoinstalater, agencija za nekretnine ili web shop koji prodaje stolariju. Svi oni žele biti na Instagramu misleći da je to magično rješenje svih problema.
A web stranica? Pa, s njom je stanje otprilike ovakvo. Ili je nemaju ili samo stoji tamo negdje, bez ikakvih posjetitelja. Ali čvrsto vjeruju da im je spas na Instagramu.
Ovo je pogrešno na toliko razina da stvarno ne znam odakle početi. Pa, krenimo redom:
Instagram nije tvoje vlasništvo!
Bilo kakva greška, objava koja možda čak i ne krši pravila, može dovesti do gašenja profila.
Jesi li ikada pokušao razgovarati s Meta podrškom? Ako nisi, blago tebi. Oni koji jesu, znaju o kakvoj frustraciji pričam. S druge strane, tvoja web stranica je tvoje vlasništvo. Tamo se igra po tvojim pravilima, i nitko ti je ne može “ugasiti” tek tako. Jer je tamo neki AI procijenio da bi tako trebalo biti.
Da, društvene mreže su važne!
Ali ne na način na koji mnogi misle. Zamisliti da će svakodnevno objavljivanje proizvoda ili usluga privući mase jednostavno nije realno. Ljudi nisu željni prodajnih objava, jer su ih prepuni feedovi. Društvene mreže treba gledati kao kanal za interakciju, inspiraciju i stvaranje povjerenja, ne kao prodajni katalog.
Razlika između korisnika na Googleu i društvenim mrežama.
Razlika je u namjeri korisnika. Korisnik koji sam unosi pojam ili proizvod na Googleu želi kupiti. Ili se barem informirati više o proizvodu.
Korisnika na društvenim mrežama ti nagovaraš da kupi.
Da, naravno, postoje iznimke. Neki biznisi i djelatnosti mogu imati sjajan uspjeh na društvenim mrežama. Recimo, ako vodiš restoran, kafić, brend koji se oslanja na vizualnu prezentaciju ili nešto što prirodno privlači pažnju na Instagramu. Tu društvene mreže imaju smisla kao primarni kanal.
Ali za većinu djelatnosti, ovo jednostavno ne funkcionira tako. Korisnik neće tražiti vodoinstalatera na Instagramu. Ili računovođu. Ili taxi. Te stvari ljudi traže na Googleu.
I na kraju, doseg organskih objava je jako mali. Društvene mreže žele da plaćaš oglase. Naravno! Misliti da će neki viralni reels riješiti sve tvoje probleme jednostavno nije realno.
Promašen izgled i sadržaj web stranice
A ovdje dolazimo do srži problema kada pričamo o posjećenosti web stranice.
Sami izgled web stranice bez optimizacije ne znači apsolutno ništa. Pa da sve sija iz nje, Googleu to nije nesto na temelju cega ce vam dovesti posjetitelje.
Googleu treba nešto sasvim drugo. Sadržaj, struktura, ključne riječi i tehnička prilagođenost. To su stvari koje mu pomažu da shvati o čemu se radi na tvojoj stranici i kome je treba prikazati u rezultatima pretraživanja.
I tu dolazimo do stvarnosti. Većina vlasnika web stranica koje analiziramo nema ni osnovne stvari postavljene kako treba. Primjerice, H1 naslov, koji je jedna od temeljnih stvari, često uopće ne postoji.
Sve će tu naš čovjek staviti, osim onog što treba. Pa su tu najčešće slogani tipa: “vaša vizija, naša misija”, “inovativna tehnologija na tržištu” i tako dalje. Koga, čega? Ljudi moraju znati gdje su došli. Google mora znati što ti ustvari prodaješ.
I sve, naravno, najčešće u nekom slideru koji piči lijevo-desno. Pa se onda od posjetitelja očekuje da ganja informacije po stranici dok ne uhvati pravu sliku. Poziva na akciju, jasno, nema.
Idemo dalje. Proizvodi i usluge na web stranici često nisu opisani, a da ne spominjemo činjenicu da prije postavljanja sadržaja nije napravljeno nikakvo istraživanje ključnih riječi.
Neki vlasnici web stranica su čuli za pojam ključnih riječi i SEO pa su jednostavno odlučili staviti generičnu ključnu riječ poput “prodaja stolarije” i misle, to je to!
A kolika je konkurencija za tu ključnu riječ?
Kakva ti je strategija? Imaš li backlinkove da podupreš ovako konkurentnu ključnu riječ?
Navigacija na stranici često je zbunjujuća i bez ikakve logike. Kategorije su loše postavljene, a pola stranica uopće nije indeksirano na Googleu.
Nedavno sam naišla na web shop čija glavna kategorija ima postavljen “noindex” tag, što znači da je Google uopće ne vidi. Još jedan primjer je vlasnik koji želi optimizirati 15.000 proizvoda, ali ih planira sakriti iza login – prijave jer želi prodavati samo pravnim osobama. Treći primjer je vlasnica koja je napravila jednostraničnu web stranicu i očekuje prvo mjesto na Googleu za izraze s ogromnom konkurencijom, a da pritom nema ni osnovne odredišne stranice za njih.
Posebna priča su višejezične web stranice. Ovo je apsolutni hit kod agencija za nekretnine ili turističkih djelatnosti. Prevedu web stranicu na pet jezika i misle da je posao gotov. Nitko ne razmišlja o tome kako ljudi iz drugih zemalja zapravo pretražuju. Austrijanac neće tražiti stan u Rijeci na isti način kao što će ga tražiti netko iz Hrvatske. Rezultat je, naravno, da je posjećenost iz tih zemalja gotovo uvijek nula.
I tu je problem. Ljudi ne razumiju kako Google funkcionira i koliko je SEO važan. A kad se nema prometa, nema se ni posjeta, a znaš već – nema ni prodaje.
Stručnjaci: Sve što vam treba za uspjeh
Ma znate o kome pričam. To su oni koji će vam reći kako je ključ uspjeha na internetu u “autentičnom storytellingu,” “angažmanu na društvenim mrežama,” ili nekoj desetoj magičnoj formuli koju su jučer otkrili i odmah odlučili podijeliti s vama.
Ovo je stvarnost: kada se radi o web stranici na Googleu, SEO je jedino što će joj dovesti promet. Točka. Nema tu mjesta za filozofiranje. Možeš imati najljepšu stranicu na svijetu, savršene fotografije, čak i najbolju priču. Ali ako Google ne zna da postojiš – nikome nećeš prodati ništa.
Jer što god napravili, mora biti vidljivo ljudima da bi imalo ikakvog smisla. A to “biti vidljiv” znači jedno. Pojaviti se u rezultatima pretraživanja kada ljudi traže ono što vi nudite.
Ako se tamo ne pojavljujete, džabe ste krečili.
I još bih samo dodala – često ćete vidjeti ispod nekog oglasa za izradu stranica po cijeni od 300-400 eura one famozne komentare: “Kakva li je kad je za te pare?” i ostale slične fore. Da se razumijemo, nije stvar u cijeni. Stvar je u svrsi.
Ponavljam, izgled stranice neće donijeti apsolutno ništa ukoliko se ona ne optimizira. I iskreno vjerujem da ćete za taj novac dobiti solidnu prezentacijsku stranicu.
Ali to je samo jedan dio priče. Ostalo već znate što trebate.
Zato, ako je slaba prodaja. Ako nema upita klijenata. Znaš što je.
Nevidljiv si i nema te nigdje.
Ulaži u ono što će ti sigurno donijeti povrat.