Ako imate firmu i razmišljate o ulaganju u SEO optimizaciju, vrlo je vjerojatno da ste barem jednom naišli na ponudu koja zvuči kao ostvarenje sna.
Rečenice poput “Povećavamo promet za 700%”, “Top SEO agencija u Hrvatskoj 2024.” ili “Nagrađeni stručnjaci za digitalni marketing” iskaču na svakom koraku.
Na prvi pogled, sve to izgleda vrlo uvjerljivo.
Međutim, u praksi se često ispostavi da iza tih tvrdnji ne stoji ništa stvarno.
Kako izgleda tipična SEO “prevara”
Većina lažnih SEO agencija zna kako ostaviti dobar dojam.
Imaju atraktivne web stranice, logotipe svjetskih alata poput Googlea, HubSpota i Semrusha te stranice prepune bombastičnih izraza i “studija slučaja”.
Te studije najčešće opisuju nepostojeće projekte i izmišljene klijente.
U opisu projekta navodi se kako je “klijent povećao promet za 300% u tri mjeseca”, ali se ne spominje tko je klijent, s kojeg tržišta dolazi, koliko je trajala suradnja ni koji su konkretni rezultati postignuti.
Nema grafova, nema screenshotova iz Google Analyticsa, nema imena i prezimena.
Sve je napisano tako da zvuči stručno, ali bez ikakvih stvarnih podataka koji bi to potvrdili.
Takve agencije često vole isticati i poznate brendove kao svoje “klijente”.
Na svojim stranicama objavljuju logotipe poznatih hrvatskih tvrtki i navode “suradnju s vodećim brendovima”.
U stvarnosti, te tvrtke o tome nemaju pojma.
Nikakva suradnja ne postoji, a njihovo ime i logotip iskorišteni su bez dopuštenja.
Lažne nagrade i kupljeni PR članci
Jedan od najčešćih trikova koji koriste lažne SEO agencije jesu takozvane “nagrade”.
Ako ste ikada naišli na stranicu s desecima zlatnih bedževa na kojima piše “Top SEO Agency 2024”, “Best Digital Marketing Expert” ili “International SEO Award”, gotovo sigurno se radi o kupljenim oznakama.
Najčešće su kreirane u Canvi ili Photoshopu.
Osim toga, mnoge od tih agencija ulažu novac u plaćene PR članke na velikim portalima.
Članak se objavi pod naslovom “Najbolja SEO agencija u Hrvatskoj” i piše se u formi vijesti, bez oznake da se radi o sponzoriranom sadržaju.
U članku se spominje ime agencije, a u tekst se ubaci i link koji vodi na njihovu stranicu.
Takvi linkovi privremeno mogu poboljšati poziciju na Googleu, ali to nije rezultat stvarnog SEO rada, već plaćene manipulacije.
Znaju li te tvrtke da su “njihovi klijenti”?
U velikom broju slučajeva, ne znaju.
Tvrtke čija se imena koriste u takvim “studijama slučaja” ili na popisima “zadovoljnih klijenata” često uopće nisu svjesne da ih netko spominje.
Lažna agencija jednostavno uzme prepoznatljivo ime, ubaci ga u svoj promotivni tekst i tako stvori dojam da radi s velikim brendovima.
Za prosječnog posjetitelja to izgleda uvjerljivo, ali u stvarnosti je riječ o obmani.
Zašto poduzetnici nasjednu
Poduzetnici ne nasjednu zato što su lakovjerni, već zato što ne mogu znati što je istina, a što nije.
SEO je apstraktna usluga.
Ne može se opipati ni izmjeriti odmah.
Većina poduzetnika ne razumije kako SEO funkcionira, pa im je teško procijeniti tko govori istinu, a tko prodaje priču.
Kada se netko predstavi kao “nagrađeni SEO stručnjak” koji “garantira rezultate već u prvom mjesecu”, mnogima to zvuči kao sigurna stvar.
Pogotovo ako su ranije imali loše iskustvo ili su očajni zbog slabog prometa i prodaje.
Takva obećanja zvuče kao rješenje svih problema.
Nažalost, rezultat je najčešće suprotan.
Kako prepoznati lažnu SEO agenciju
Prevaru nije uvijek lako otkriti, ali postoje znakovi na koje treba obratiti pažnju.
Prvo, obratite pozornost na komunikaciju.
Ozbiljna SEO agencija neće vam odmah davati cijene i rezultate.
Najprije će vas pitati za ciljeve, pregledati vašu web stranicu i istražiti konkurenciju.
Onaj tko vam nudi “paket koji garantira prvu poziciju u roku od 30 dana” ne razumije kako SEO funkcionira ili vas svjesno pokušava prevariti.
Drugo, tražite dokaze, a ne obećanja.
Ako netko tvrdi da je pomogao desecima klijenata, zatražite da vam pokaže jedan primjer.
Ako nemaju stvarne brojke, izvještaje ni podatke, znači da nemaju što pokazati.
Treće, provjerite reference.
Ako se na njihovoj stranici spominju poznati brendovi, potražite potvrdu.
Jesu li te firme ikada objavile suradnju?
Ako ne, riječ je o lažnom predstavljanju.
Četvrto, pogledajte sadržaj koji objavljuju.
Prave agencije redovito dijele korisne savjete, vodiče i stvarne primjere iz prakse.
One koje objavljuju samo hvalospjeve o sebi, a ništa konkretno, obično nemaju iskustvo koje tvrde da imaju.
Što učiniti ako ste već nasjeli
Ako ste već imali loše iskustvo s takvom agencijom, ne trebate se osjećati loše.
Ovakve situacije su sve češće, a industrija nije zakonski regulirana.
Ipak, postoje koraci koje možete poduzeti.
Možete prijaviti sumnjivu stranicu Googleu putem alata Spam Report, kontaktirati tvrtku kod koje je registriran njihov web hosting ili obavijestiti brendove čije ime zloupotrebljavaju.
Ako se nakupi dovoljno prijava, Google često ručno pregleda te stranice i ukloni ih iz rezultata pretraživanja.
Zašto je važno pričati o ovome
Svaka lažna SEO agencija šteti svima nama koji radimo pošteno i transparentno.
Svaki put kada netko izgubi novac na “nagrađenu agenciju” koja ne zna napisati ni meta naslov, to ruši povjerenje u cijelu industriju.
I zato o ovome treba govoriti.
SEO nije magija, nije brza zarada i nije trik.
SEO je proces koji zahtijeva analizu, strategiju i vrijeme.
Ne postoji agencija koja može garantirati rezultate bez stvarnog rada i uvida u podatke.
Ako vam netko mora kupiti lažnu nagradu da bi vas uvjerio da zna što radi, onda vam ne prodaje SEO uslugu, nego priču.
A priče, koliko god bile lijepe, ne donose ni promet ni prodaju.
Savjet za kraj
Kada birate SEO agenciju, ne gledajte tko ima najviše “nagrada”, nego tko ima stvarne rezultate i dokaze.
Zatražite primjer projekta, uvid u brojke i iskren razgovor o tome što je realno očekivati.
Jedan stvaran rezultat vrijedi više od deset “Top SEO Winner” oznaka kupljenih na internetu.

